Dirigentje

Leeftijd 6 jaar of ouder Klassikaal Ja

Media

Over de opdracht

De opdracht

Alle kinderen staan in de kring. De dirigent bedenkt steeds een andere dansbeweging. De kinderen doen de dirigent na. De zoeker moet de dirigent vinden.

Regels

Dansers:

  • Als de zoeker omgedraaid is, dan wijst de leerkracht een dirigent aan.
  • De dirigent bedenkt steeds een nieuwe dansbeweging op de maat van de muziek.
  • De kinderen doen de dansbeweging van de dirigent na.

Zoeker:

  • Wacht tot het startsein van de leerkracht (of tot het starten van de muziek).
  • Ga in het midden van de kring staan en zoek de dirigent.
  • Als je weet wie de dirigent is, dan noem je de naam.

Einde spel:

  • Als de zoeker de dirigent gevonden heeft. De leerkracht kiest een nieuwe zoeker en dirigent en het spel begint opnieuw.

Zaalindeling

Klaarzetten

  • Hele gymzaal.
  • Grote cirkel.
  • 1 cd-speler op een kast.
  • Muziek die aansluit bij de belevingswereld van de kinderen met een duidelijke beat en een tempo van 120-130 bpm.
  • Wachtbank.
  • 24 kinderen > 1 dirigent, 1 zoeker en 22 dansers.
1 x notitie
1 x kast
1 x bank

Tips

Wat zie je? Wat doe je

Loopt 't

Te veel kinderen in één kring. Speel het spel in 2 kringen.
De dirigent maakt steeds dezelfde beweging. Eerst samen met de kinderen verschillende bewegingen doen.
Start met een kind dat graag dirigent wil zijn.

Lukt 't

De dirigent wacht lang voordat hij/zij een nieuwe beweging doet. Geef een signaal (bijvoorbeeld arm omhoog) wanneer er een nieuwe beweging gedaan moet worden.
Het duurt lang voordat de zoeker de dirigent heeft gevonden. Laat de zoeker goed rondkijken en opletten naar welk kind de kinderen kijken.
Maak 2 kringen. Er zijn nu minder kinderen in de kring waardoor het makkelijker wordt.

Leert 't

De zoeker heeft de dirigent snel gevonden. De dirigent moet een nieuwe beweging inzetten als de zoeker niet naar hem/haar kijkt.
Twee dirigenten aanwijzen die om de beurt een nieuwe beweging inzetten. De zoeker moet nu twee dirigenten zoeken.

Leeft 't

Andere muziek gebruiken.
Laat de kinderen naar verschillende kinderen in de kring kijken. Nu lijkt het alsof er meer dirigenten zijn.